Alexakis 1 Mαθητές και μαθήτριες του 1ου ΓΕΛ Αμπελοκήπων συμμετείχαν στις δράσεις που διοργάνωσε το τμήμα Βιολογίας του Α.Π.Θ. για τον εορτασμό της παγκόσμιας ημέρας DNA (DNA day) που είναι η 25η Απριλίου (ανακάλυψη της διπλής έλικας του DNA 1953).

Την Πέμπτη 27/5/2023 πραγματοποιήθηκε η επίσκεψη των μαθητών στο τμήμα Βιολογίας στο Α.Π.Θ. Η ημέρα ξεκίνησε με σύντομη παρουσίαση της ιστορίας του τμήματος και στοιχεία της εξέλιξης της ανθρώπινης γνώσης στον τομέα του DNA από τον Πρόεδρο και καθηγητές.

Στη συνέχεια το πρόγραμμα περιελάμβανε τα εργαστήρια «DNA και περιβάλλον» και «Οργάνωση και κληρονόμηση DNA – Χρωμοσώματα». 

Στην 1η θεματική ενότητα, οι μαθητές παρακολούθησαν μία παρουσίαση σε εργαστήριο του πέμπτου ορόφου του κτηρίου του Βιολογικού του ΑΠΘ σχετικά με τον γενότυπο, τον τρόπο ανάπτυξης, λειτουργίας και κατανομής πόρων και τις στρατηγικές επιβίωσης των φυτών. Συζητήθηκε ο διαχωρισμός των στρατηγικών επιβίωσης των φυτών όσον αφορά τους παράγοντες: καταπόνηση [S], διαταραχή [R] και ανταγωνισμός [C].

Έπειτα, στην 2η θεματική ενότητα οι μαθητές οδηγήθηκαν στον κήπο του Γεωλογικού τμήματος, με σκοπό να βρουν όσα το δυνατόν περισσότερα είδη φυτών σε έκταση εμβαδού 1m2 (περίπου 14 με 16 είδη), με σκοπό την ανάδειξη της ποικιλομορφίας των φυτικών οργανισμών. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να εντοπίσουν τις βασικές και δευτερεύουσες στρατηγικές επιβίωσης επιλεγμένων φυτών ακολουθώντας ένα διχοτομικό σύστημα αποφάσεων (κλείδα).

Επιπλέον, τα παιδιά, παρατηρώντας λειτουργικά χαρακτηριστικά φυτών, προσδιόριζαν τον βαθμό στον οποίο ακολουθούσε ένας φυτικός οργανισμός μία βασική στρατηγική ζωής και οποίος αποτυπωνόταν σε μορφή ποσοστού. Με τη βοήθεια αυτού εντόπιζαν σε ένα τριμερές διάγραμμα τις δευτερεύουσες στρατηγικές ζωής του συγκεκριμένου οργανισμού. Αμέσως μετά, ακολούθησε σύντομο διάλειμμα και μετάβαση στο 2ο εργαστήριο.

 Alexakis 2  Alexakis_3.jpg

 

Στην 3η θεματική ενότητα μάθαμε πώς να φτιάχνουμε το δείγμα για την χρήση του μικροσκοπίου και πώς να χρησιμοποιούμε το ίδιο. Παρακολουθήσαμε την μίτωση στα κύτταρα της ρίζας κρεμμυδιού και τα στάδια της, τα οποία είναι η πρόφαση, η προμετάφαση, η μετάφαση, η ανάφαση και η μετάφαση. Στη συνέχεια, μάθαμε για τα χρωμοσώματα του ανθρώπου στο DNA και για τις αλλαγές που προκαλούν αν είναι είτε ελλιπής είτε υπερβαίνουν τον κανονικό αριθμό τους. Κάποιες από αυτές τις γονιδιακές μεταλλάξεις είναι το σύνδρομο Down, ο αλφισμός κ.α. Τέλος, παρατηρήσαμε από έτοιμα δείγματα ανθρώπινου αίματος τα χρωμοσώματα μέσα από το μικροσκόπιο.

Ήταν μια καταπληκτική εμπειρία που θα μείνει αξέχαστη σε όλους του μαθητές. Ήταν μια ευχάριστη εξόρμηση, που έκανε το μάθημα της βιολογίας πιο ενδιαφέρον και κάναμε πράξη ό,τι είχαμε μάθει .    

Ευχαριστούμε, τους καθηγητές μας Ρούμελη Γιώργο και Δέλλα Σωκράτη που μας συνόδευσαν.